La nova llei d’ascensors, la normativa ITC AEM 1, regula la posada en servei, la modificació, el manteniment i la inspecció dels ascensors, i l’increment de la seguretat de tots els ascensors existents. Ha entrat en vigor l’1 de juliol del 2024, però saps quines són les novetats que porta?
En aquest article, t’expliquem quines són les principals obligacions i canvis que introdueix aquesta regulació que afecta tant instal·lacions noves com antigues.
OBLIGACIONS PER ALS PROPIETARIS D’ASCENSORS, ÉS A DIR, LES COMUNITATS DE PROPIETARIS
Aquestes són les noves obligacions que han de complir els titulars, és a dir, tots els propietaris dels habitatges d’una mateixa comunitat, tenint en compte que el president és el màxim representant de tots els propietaris del bloc d’habitatges o bé l’empresa encarregada de la conservació de l’ascensor, en cas que existeixi
Obligacions de tots els propietaris de la comunitat:
● Servei de manteniment. Únicament es permetrà que l’ascensor estigui en ús si compta amb un servei de manteniment contractat.
● Retirada del servei. En cas que l’ascensor deixi de reunir les garanties necessàries, el titular té l’obligació de sol·licitar a l’empresa conservadora la posada fora de servei de l’ascensor, o bé d’inhabilitar-lo.
● Manual de funcionament. El titular de l’ascensor ha de comptar amb el manual de funcionament de l’aparell.
Obligacions de l’empresa conservadora de l’ascensor:
● Segur de responsabilitat civil. Les empreses conservadores han de tenir una assegurança amb una cobertura mínima de 600.000 € per sinistre.
● Pla de manteniment. Cada ascensor ha de tenir un pla de manteniment elaborat per l’empresa conservadora.
● Correcció de deficiències. Garantir, durant un període de dos anys, la correcció de les deficiències atribuïdes als ascensors.
INSPECCIONS OBLIGATÒRIES
A la nova normativa, s’estableixen diverses inspeccions que són obligatòries per garantir el funcionament i la seguretat de l’ascensor:
És imprescindible abans de la posada en marxa de l’ascensor comptar amb una inspecció favorable de la instal·lació.
● En canviar d’empresa de conservació dels ascensors, és obligatori fer una nova inspecció, encara que no estigui caducada.
A més d’aquestes inspeccions, cal fer inspeccions periòdiques:
● Cada 2 anys: Als edificis d’ús industrial i en llocs d’ús públic.
● Cada 4 anys: Als edificis de més de 20 habitatges o de més de 4 plantes.
● Cada 6 anys: Als ascensors que no estiguin inclosos en els casos anteriors.
LA QUALIFICACIÓ DE LES INSPECCIONS I EL TERMINI D’ESMENA PER POSSIBLES DEFICIÈNCIES
En passar per les diferents inspeccions obligatòries, aquests són els possibles resultats:
● Favorable sense defectes.
● Favorable amb defectes lleus. En aquest cas, els defectes s’han de corregir en un termini de 6 mesos. Si es reiteren a la següent inspecció complert el termini, es pot aplicar una sanció.
● Desfavorable amb defectes greus. Depenent del tipus de correcció que calgui, el termini pot variar.
● Desfavorable amb defectes molt greus. En aquest cas, l’ascensor serà posat directament fora de servei.
CAMBIOS EN LAS MEDIDAS DE SEGURIDAD
Pel que fa a les mesures de seguretat que ha de complir l’ascensor amb la nova normativa, també hi ha canvis:
Cal millorar l’anivellament de la cabina. Per protegir contra el tancament de portes automàtiques, cal instal·lar una cortina fotoelèctrica. I és obligatori instal·lar comunicadors bidireccionals accessibles.
A més, per evitar els moviments incontrolats de la cabina, cal incorporar-hi un dispositiu de seguretat. També és obligatori canviar el xassís i les guies si són de tipus cilíndric, de rail o de fusta. Finalment, cal adaptar el contrapès perquè sigui accessible a tot el recorregut.
Tens algun dubte sobre aquesta nova normativa que cerca millorar la seguretat i el manteniment dels ascensors? Compte amb nosaltres i el nostre servei de gestió de comunitats per oblidar-te d’això i de tot ho relatiu amb la teva Comunitat de Propietaris.